четверг, 15 октября 2015 г.

Педагогічні умови ефективного використання інформаційних технологій в процесі контролю успішності учнів з математики (частина 1)

Комп'ютеризація освіти стає частиною глобального інформаційного простору, частиною світового інформаційно-освітнього простору. У цьому контексті набуває поширення комп'ютерне тестування, що дозволяє дати об'єктивну оцінку знань учнів, при цьому знизити неоднорідність пропонованих вимог і підвищити продуктивність праці викладача. 
Проблему застосування комп'ютерних технологій в освіті вивчали такі вчені, як О.А. Кривошеєв, В.І. Гриценко, Г.Р. Громов, та ін. Вивчалися проблеми комп'ютеризації навчання дидактичні (Т.А. Сергєєв, А.П. Єршов, та ін.), психологічні (В.В. Тихомиров, В.В. Рубцов, та ін.), методичні (Н.Ф. Тализіна, Б.С. Гершунський, та ін.). 
Велику групу становлять роботи, в яких досліджувалися функції перевірки і оцінки знань в навчальному процесі, вимоги до формованим знань, умінь, навичок, методи контролю учнів, види обліку знань у традиційній системі навчання (М.І.Зарецкій, І.І.Кулібаба, І.Я.Лернер, Е.І.Перовський, М.Н.Скаткін, В.П.Стрезікозін та ін.). В опублікованих роботах показані контролюючі, навчальні та виховні функції перевірки і оцінки знань, розкрито методику проведення письмового, усного, графічного і практичного контролю знань, індивідуального, фронтального, тематичного та підсумкового опитування, сформовані вимоги до якості знань школярів, до оцінки їх усних і письмових відповідей з різних навчальних предметів.

Комп'ютеризація освіти дозволяє удосконалювати, підвищувати якість і ефективність процесу викладання. Можна виділити такі основні напрямки впровадження комп'ютерної техніки в освіті: 

- використання засобів сучасних ІТ для організації інтелектуального дозвілля;

- організація комунікацій за допомогою ІТ, передача і придбання педагогічного досвіду, навчальної та методичної літератури;

- використання засобів комп'ютерної техніки для автоматизації процесів контролю, корекції, психодіагностики, тестування;

- розгляд комп'ютера та інших сучасних засобів ІТ як об'єкти вивчення. 

Можливості комп'ютера (обчислювальні, комбінаторні, графічні, моделюють та ін.) допомагають: виявленню та розвитку в учнів здібностей, формуванню бажання і вміння вчитися. Коли комп'ютеру делегуються повноваження навчального управління, у викладача з'являється можливість спостерігати, фіксувати в учнів такі якості, як:

- усвідомлення мети пошуку,

- відтворення раніше вивченого матеріалу, 

- інтерес до пошуку відсутніх знань, 

- самостійний пошук. 

Доступ учнів до еталонів для перевірки навчальних дій (через навчальні завдання або комп'ютерні програми), до аналізу причин помилок допомагають формуванню в учнів таких якостей, як самоконтроль і самокорекція навчально-пізнавальної діяльності.

Педагогічні цілі використання засобів сучасних ІТ можна класифікувати таким чином:

- інтенсифікація навчально-виховного процесу (підвищення ефективності та якості процесу навчання, активності пізнавальної діяльності, оптимізація пошуку потрібної інформації, та ін.); 

- розвиток і підготовка індивіда до життя в умовах інформаційного суспільства (розвиток видів мислення, комунікативних здібностей, формування здатності приймати і пропонувати варіанти вирішення завдань, естетичне виховання та формування інформаційної культури, формування вміння здійснювати експериментально-дослідницьку діяльність);

- робота з виконання соціального замовлення суспільства (підготовка інформаційно грамотної особистості, проведення профорієнтаційної роботи в області інформатики). 

Однак, процес інформатизації освіти є поступовим і безперервним. Перехід на наступні етапи інформатизації пов'язаний з відбором змісту окремих предметів з метою створення комп'ютерних програм. Програмне забезпечення повинно відображати діючий навчальний план.

Безумовно, використання комп'ютера допомагає викладачеві скоротити рутинну роботу з перевірки тестів і контрольних робіт. В якості переваги можна відзначити той факт, що контроль комп'ютерної програми значно знижує рівень суб'єктивного підходу при перевірці знань, кількість суперечок з приводу суб'єктивного контролю викладача. Контролюючі програми, так само як і комбіновані (контролюючі з елементами навчання, гри, та ін.), необхідно розробляти з урахуванням психолого-педагогічних рекомендацій. Якісні контролюючі програми повинні: 

- використовувати комп'ютерну графіку в інформаційних і контрольних кадрах; 

- оперативно змінювати зміст навчального курсу за допомогою меню; 

- забезпечувати можливість зміни складності завдань; 

- дозволяти кого навчають працювати в індивідуальному темпі; 

- повинні бути відкритими системами для можливості їх модернізації. 

Таким чином, дидактичні програми повинні володіти певним «інтелектом» (наприклад, важливою характеристикою «інтелекту» є можливість автоматично аналізувати відповіді учнів). Інтелектуальна програма дозволяє автоматично або автоматизовано генерувати завдання з бази даних за допомогою датчика випадкових чисел. У цьому випадку контроль стає більш об'єктивним, тому що учні щоразу отримують різні завдання. Переваги інтелектуальної контролюючої програми: 

- можливість аналізувати відповіді різних типів (наприклад, вибіркова, перестановочна, класифікаційна); 

- розпізнавання різних синонімів правильних відповідей; 

- проведення синтаксичного і семантичного аналізу відповідей учнів; 

- розрізнення технічних і суттєвих помилок; 

- локалізація місцезнаходження помилки; 

- можливість комп'ютера задавати додаткові питання з метою уточнення оцінки. 

Система комп'ютерного контролю знань з пройденого матеріалу дозволяє реалізувати більш ефективну технологію контролю, мінімізуючи витрати робочого часу екзаменатора. Тестова система є однією з найпоширеніших комп'ютеризованих систем організації контролю знань. Її характеризують: 

- тестові питання і зрозумілі відповіді на них; простота у використанні (мінімум керуючих кнопок, інструкції-підказки по дії навчаються); 

- достатня кількість тестових питань, що презентують весь пройдений матеріал; питання повинні бути у випадковому порядку, що виключає можливість випадкового запам'ятовування їх послідовності; 



- має бути облік і обмеження часу, витраченого на відповіді.

1 комментарий:

Розклад уроків